3. SETT:
«Den første norske LP-plata -pluss en»
.
Vi hører stadig at plater og album er helt ute, men det er et faktum at det kommer nye plater i mengder, kanskje særlig plater med jazz. Men slik har det ikke alltid vært.
Hvis vi går tilbake til ca. 1960, ser vi at svenskene utgir mange jazzplater, både de små EP-ene og LP-er, mens det i Norge kom noen ytterst få, og ingen langspillere. Men i 1963 skjedde det! I november dette året gikk flere av landets sentrale grupper i studio og spilte inn nok musikk til å fylle en LP.
Men i 1963 skjedde det!
Gitaristen Thor Dynna hadde gode kontakter i Norsk Grammofonkompagni og fikk overtalt selskapet til å satse på dette prosjektet. Plata ble kalt «METROPOL JAZZ», fordi musikerne som spiller på plata ble alle forbundet med spillestedet METROPOL.
.
.
Dette spillestedet lå sentralt i Akersgata i Oslo og begynte sin virksomhet den 9. januar 1960. Det fikk veldig stor betydning for jazzmiljøet, ikke bare fordi det ga mange spillejobber til norske musikere, men også fordi mange kjente, utenlandske musikere spilte der, som Stan Getz, Dexter Gordon og Bud Powell (fire dager!).
«Sterkere kost har vel aldri vært servert fra noe skandinavisk podium»
Rolf Wesenlund, Dagbladet
Modernisten Cecil Taylors trio spilte der i seks dager og skremte virkelig publikum. «Sterkere kost har vel aldri vært servert fra noe skandinavisk podium», skrev Rolv Wesenlund i Dagbladet. Dessverre førte det store «jazzkrakket» i 1965 til at METROPOL – som de fleste andre norske jazzklubbene – stengte for godt etter vårsesongen. (Jazz Evidence overlevde «Jazzkrakket»!)
Men – tilbake til plata! Her får vi høre noen av datidas sentrale norske musikere og band. Trompeteren Rowland Geenberg var en veletablert musiker, og for øvrig bør trommis og bandleder Karl Otto Hoff og pianisten Øistein Ringstad nevnes, og det svært populære trad – bandet Big Chief Jazzband. Frode Thingnes, Egil Kapstad, Laila Dalseth og Karin Krog får vi også høre. Dessuten merker vi oss en 20-årig Jon Christensen på vei mot den internasjonale eliten. Saksofonisten Bjørn Johansen (23 år) dukker opp på to låter, og spillet hans forteller oss at han etter hvert skulle bli en av de fineste tenoristene vi har hatt i Norge. Bassisten Erik Amundsen spiller på fire av elleve spor, og han var et stort navn i Jazz-Norge på denne tida og en av de få norske musikerne med et navn i utlandet. Han ble i 1961 valgt ut til å delta i European All Star Band – som første norske musiker. «METROPOL JAZZ» er fremdeles av interesse – både historisk og musikalsk. Den er ikke å få i noen ordinær platebutikk, men kommer du over den i ei bruktsjappe, så er det bare å grabbe den til seg!
Men fra den første norske jazz-LP-en til den første LP i min platesamling. Det var en ti-tommer med kornettisten «Bobby Hacket and his jazz band». Plata heter «Coast Concert» og er innspilt i 1955.
.
.
Det hender fremdeles at jeg plukker fram denne plata og spiller den, kanskje først og fremst på grunn av Jack Teagardens suverene trombonespill og hans noe Texas-sløve sang på Basin Street Blues. Men også kapellmester Hacket er det fremdeles en fryd å lytte til, ja hele bandet er bra.
Da kan jeg jo avslutte denne teksten med å nevne at min aller første jazzkonsert var med nettopp Jack Teagarden – i Nordstrandshallen i Oslo, av alle steder!
:
.