7. SETT:

Bill Evans i Kongsberg Kino

Det fins store mengder konsertopptak fra Kongsberg Jazzfestivals lange historie, men bare noen ørsmå drypp har blitt utgitt.

Det siste året har dette endra seg. Festivalen har involvert seg aktivt for å få ut noe av denne flotte musikken til allmennhetens glede. Tidligere i år kom det ut plater med Svein Finnerud Trio og Nipe Nyrén i samarbeid med Christer Falck.

Det er selvfølgelig mye mer komplisert å avklare alle spørsmål omkring rettigheter og den slags med utenlandske musikere i det internasjonale toppsjiktet.

Derfor er det en stor begivenhet når produsenten Zev Feldman og plateselskapet Elemental nå har gitt ut albumet BILL EVANS IN NORWAY. THE KONGSBERG CONCERT. 

Her møter vi både den introverte, lyriske og ettertenksomme Bill Evans og den mer utadvendte og swingende og godlynte versjonen

Plata ble lansert på Record Store Day den 29. november i år. Her får vi presentert den musikken Bill Evans (flygel), Eddie Gomez (bass) og Marty Morell (trommer) spilte i Kongsberg kino fredag den 26. juni 1970. Og for en musikk! Her møter vi både den introverte, lyriske og ettertenksomme Bill Evans og den mer utadvendte og swingende og godlynte versjonen. Vi hører kjente jazzlåter som Autumn Leaves og Come Rain or Come Shine og noen mer ukjente, samt Miles Davis-komposisjonene So What og Nardis. Samspillet mellom de tre musikerne er helt perfekt; dessuten kan vi merke oss at bassisten Eddie Gomez har flere flotte soloer. Publikum er selvfølgelig vilt begeistra, og stemningen i Kongsberg kino denne fredagen var virkelig både varm og hjertelig. – Opptaket er helt perfekt.

Ekstra interessant er et intervju journalisten og jazzmennesket Randi Hultin gjorde med Evans dagen etter konserten.

Jeg har foreløpig bare sett vinylversjonen av denne utgivelsen. Den består av to plater samt et fyldig hefte. Her finner vi artikler om Bill Evans og intervjuer med medspillerne Eddie Gomez og Marty More. Et par av dagens pianomestere – Aaron Parks og Craig Taborn – skriver om hva Evans har betydd for dem. Ekstra interessant er et intervju journalisten og jazzmennesket Randi Hultin gjorde med Evans dagen etter konserten. Ellers reflekterer den norske pianisten Roy Hellvin over sin konsertopplevelse. Han var 26 år da han satt blant publikum på denne konserten. Kveldens lydtekniker – Kristian Ludvik-Bøhmer – redegjør inngående for hvordan opptaket ble gjort på en bærbar lydmikser.

Det er ikke til å unngå at jeg slipper fra meg noen vemodige sukk når jeg hører denne musikken fra Kongsberg kino. Så mye fantastisk og eventyrlig musikk som ble skapt i dette rommet –

Det er ikke til å unngå at jeg slipper fra meg noen vemodige sukk når jeg hører denne musikken fra Kongsberg kino. Så mye fantastisk og eventyrlig musikk som ble skapt i dette rommet – et rom som virkelig hadde særpreg og egenart. Tragisk og trist at det er en tilbakelagt æra.

Denne utgivelsen ble helt nylig anmeldt i det engelske jazzmagasinet Jazzwise, og ble belønna med fire stjerner (= Excellent). Etter stjernene har redaktøren føyd til RECOMMENDED. Mot slutten av anmeldelsen står det «Once again producer Zev Feldman and his team at Elemental have uncovered a marvellous aural document and applied their usual meticulous production values to create a valuable addition to the Evans library.»

Jeg går ut ifra at du ikke lenger er i tvil om hva som blir din julegave til dine venner. (Og skulle du ha noen uvenner, gi dem et eksemplar også, så er det uvennskapet kjapt blåst bort!).